onsdag 27 november 2013

Miley Cyrus, Robin Thicke och Boyd Rice Del3

Del2

Så sist skrev jag om texten till låten Blurred Lines av Robin Thicke:
 
Och i sista delen kommer jag skriva om Boyd Rice och Rappare i Samverkan.
Nu fortsätter jag att analysera videon till låten och Robins egna uttalanden om låten.

Här är den för er som inte sett den(varningar för de som är känsliga för naket eller sexism):




Videon går ut på att tre män i kostym/träningskläder sjunger sången, medan ett antal tjejer nakna förutom hudfärgade trosor gör saker så som att dansa på stället eller gå omkring. I denna premissen ser vi problem med hur kvinnliga kroppar objektifieras. Det som är problemet är inte att kvinnorna är nakna, problemet är att de är en accessoar till de manliga artisterna. Kvinnornas närvaro krävs för att visa männens sexualitet. I musikvideon är det inte så att de är aktörer eller artister (möjligt undantag, en av kvinnorna poserar med en banjo), är där för att de manliga artisterna ska ha något att titta på, dansa mot, följa efter. Det är också absurt hur påklädda männen är i jämförelse. I låtens kontext är det tydligt att männen vill ha sex, det är dock inte sex som visas i videon. Det som visas är männens makt och därigenom deras sexualitet. Det som visas är också nakna kvinnokroppar vilket här inte handlar om deras vilja eller initiativ till sex, utan är där som utsmycknad eller för att förstärka männens maktposition. Det jag har problem med är alltså inte att kvinnorna är nakna, utan varför.

I hela låten är tonen här väldigt lättsam. Detta är nog det jag har mest problem med. Låten är catchy och en pop-hit, den låter väldigt oskyldig. Lika så är videon framställd som något lekfullt. Men både texten och videon är djupt sexistisk och presenterar skadliga ideal för både män och kvinnor. Det är här viktigt att påpeka att detta inte är en skämtlåt och att videon inte heller är ett skämt. Allt är lättsamt men blir aldrig parodiskt eller humoristiskt. Det finns fyra delar av videon och texten som går att tolka som skämt, detta är varken fokus i låten eller i videon. Men jag väljer ändå att ta upp dem då det visar tydligt hur humorbefriad låten i övrigt är. Ett:

You wanna hug me
Hey, hey, hey
What rhymes with hug me?

Här är väl det roliga att de inte kom på ett rim när de skrev låten. Detta skulle jag igen säga är mer något lite lättsamt och inte ett skämt (så om ni alla skrattar framför era datorer,saknar jag nog humor).
TvÃ¥: en av artisterna pekar pÃ¥ ett lamm medan hen sjunger ”you the hottest bitch in this place”.
Tre: en av kvinnorna dansar framför ballonger formade till meningen ”Robin Thicke has a big dick”. Detta vet jag inte om det är ett skämt. Kanske är det tänkt att vara ironiskt, men jag tror inte det. Här igen, lättsamt (eller pubertalt) men inte ett skämt.
Fyra: en av kvinnorna ser bekymrad ut och har en stoppskylt på sin rumpa [3:46]. Detta är väl ett riktigt skämt. Tyvärr är det ett väldigt osmakligt skämt. Jag har en väldigt grov och morbid humor, men saker har sin plats och kontext. Det här skämtet, i detta sammanhanget cementerar bara mitt intryck av kvinnoförnedrande artisterna och de som gjort videon är. I kontexten antyder stoppskylten att någon vill ha sex (analsex?) med kvinnan mot hens vilja. Och eftersom hela låten osar av liknande föreställningar blir resultatet väldigt obehagligt.
Och igen allt detta framställs lättsamt. Med ett skratt och en ryck pÃ¥ axeln. Detta gör det till gift. NÃ¥got som smyger sig pÃ¥. Bara att fÃ¥ folk att sjunga med i lÃ¥ten men utan att de reflekterar närmare tror jag är farligt. Jag menar inte att en lÃ¥t (eller spel eller film eller bok) kommer att fÃ¥ nÃ¥gon att bli kriminell. Men det är självklart att kultur pÃ¥verkar oss och detta fÃ¥r väl ses som ett extremt exempel pÃ¥ ett problem som finns i stora delar av popmusikkulturen. Jag tror att det är farligast när det inte fÃ¥r konsumenten att reflektera. Jag tror att den här lÃ¥ten gör det genom att vara lättsam – jag vet de som gillat lÃ¥ten men inte reflekterat närmare över texten.
Nu menar jag inte att säga att en inte får tycka om låten. Men det är ju bra att tänka på vad den uttrycker och om jag gillade låten skulle jag ladda ner den illegalt för att slippa ge svinen som gjort den pengar.

 

Okej, det är inte bara jag som kritiserat denna låt. Här tänkte jag skriva lite om hur Robin Thicke besvarat kritiken.




För det första tycker jag inte det faktum att Robin påstår att hen aldrig tidigare betett sig förnedrande mot kvinnor har med saken att göra. Så det är okej för att du inte brukar agera såhär? De flesta som ser videon vet inte det och på vilket sätt förändrar det innehållet i videon? Här borde artister tänka på vad de förmedlar, inte bara deras egen inställning till det. Robin Thicke bidrar till sexism i samhället oavsett om hen gjort det förr eller om detta är första gången.
Sen förstår jag inte vad hen menar med att de vände på sexismen eller vad hens åsikt om att kvinnor är vackra har med förnedringen i videon att göra. På vilket sätt drev videon med sexism? Varför är det en bra sak att män alltid kommer följa/jaga snygga kvinnor?



Varför är sexism mer okej om det kommer från gifta män som har barn? Och igen jag vet inte på vilket sätt denna låt/video driver med något. Vad är skämtet?

Här använder Robin igen sin fru som nÃ¥gon typ av alibi, som att en inte kan ha fru och vara sexistisk. Denna och andra intervjuer fÃ¥r mig att tro att Robin inte är sÃ¥ smart eller bildad. Hen förstod inte att detta kunde göra nÃ¥gon upprörd. ”Jag ville bara fÃ¥ folk att dansa och nu är det synd om mig för att feminister argumenterar mot mig och jag fattar inte vad de menar.”. SÃ¥ det jag gör här är kanske att ge mig pÃ¥ nÃ¥gon som har en lägre intellektuell förmÃ¥ga. Själv tänker jag dock att en världsartist mÃ¥ste kunna ställas till svars för de verk hen gör. Jag har en fru/jag ville bara att folk skulle dansa, är inte bra argument.



SÃ¥ här kallar Robin Blurred Lines för ”great art” vilket väl är ganska uppblÃ¥st, det är en poplÃ¥t. Om hen nu ville skapa debatt sÃ¥ är det trÃ¥kigt att hen inte för nÃ¥gon debatt, utan bara kommer med dÃ¥liga undanflykter. Vad säger lÃ¥ten som är sÃ¥ viktigt om relationen mellan kvinnor och män? LÃ¥ten verkar mest säga att även snälla flickor/kvinnor vill ha kuk, det känns inte som visdomsord..
Sen visar Robin att hen vet vad det där med feminism är, tydligen är raden ”that man is not your maker” en hel feministisk rörelse. För det första vet jag inte vad Robin menar med raden. Vad jag kan förstÃ¥ refererar your maker antingen till gud eller döden. Att en man inte är en kvinnas gud känns ju inte sÃ¥ revolutionerande som ide. Här visar Robin att hen inte förstÃ¥r kritiken, utan bara försöker försvara sig. En tänker att du borde vara försiktig med att kalla en rad i en lÃ¥t som blivit hÃ¥rt kritiserad för sexism för en feministisk rörelse. PÃ¥ det hela verkar Robin Thicke inte ha sÃ¥ bra koll och verkar besvärad av kritiken, men har inget intresse av att ta den till sig eller tänka igenom ämnet. Detta gör hen väldigt osympatisk i mina ögon.

Om du har tankar eller kritik kommentera! Om du gillar inlägget eller bloggen dela gärna!
/Ture

1 kommentar:

  1. Jag vänder mig inte emot din analys. Den är rätt klockren. Däremot frågar jag mig hur mycket artisten ifråga har att säga till om egentligen. Själv tror jag att detta handlar om en döende industri som fortfarande vill profitera på de stackare som tror att "man måste bli signad för att bli stjärna" och tar till allt mer drastiska medel för att klämma ur den sista saften ur citronen innan skeppet sjunker. Troligen rör det sig om ett gäng skivbolagsgubbar som skiter i all moral sålänge de tjänar pengar. (Hade de kunnat slå mynt av något annat förtryckande budskap hade de gjort det). De bryr sig inte, men tyvärr förlorar de massor av mark för varje dag som går. Sorgligt nog har de fortfarande makten att påverka naiva tonåringars uppfattning om livet.
    Mitt svar på det hela är: Piratkopiera mera! Icke signade artister kan idag marknadsföra sig själva utan större problem. Piratkopiering innebär för dem en gratis kanal för marknadsföring, och folk kommer att betala ett rimligt pris om de tycker att det är bra. Ditcha alla räliga samvetslösa profitörer och betala absolut inte för musik som en tredje part säljer till dig!

    SvaraRadera