onsdag 4 december 2013

Stolt svensk?

Stolt svensk?


Jag är inte stolt över Sverige och jag är inte stolt över att vara svensk. Hur hade jag kunnat vara det? Sverige är inget jag gjort. Att vara svensk är inget jag valde.
Det oändliga kaos som är denna värld, gjorde att jag föddes här. Av mängder med slumper tändes mitt medvetande, här i detta land.
Att jag skulle växa upp här var inget någon valde, det bara blev så. När jag känner stolthet är det för något jag gjort, inte något jag föddes in i eller något som bara hände.

Vad jag däremot är stolt över är att få vara en del av en demokrati! Inte att jag lever i ett land med god välfärd, utan att jag gett tillbaks till denna välfärd. Stolt över att jag använder den yttrandefrihet jag fötts med för att argumentera mot missförhållanden och orättvisor.
Och jag är tacksam för att jag fått alla dessa möjligheter givna till mig på ett fat.
Denna biten land har egentligen inte någon speciell plats i mitt hjärta. Svensk kultur med folkdräkter, dansband och husmanskost betyder inget speciellt för mig. Det som verkligen betyder något är demokratin, yttrandefrihet och sekularism.

Jag är inte stolt över mitt land, för det är inte mitt.
Jag är inte stolt över att vara svensk, för jag valde inte det.

Jag är stolt över att mina skattepengar går till att hjälpa de som är sjuka, utan jobb och till att välkomna de som flyr undan förtryck. Att vara en av de som kämpar för att vi ska tillåta fler få de privilegier jag föddes med.

Var inte stolt över var du råkade födas, utan för det goda du gjort.

/Ture

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar